GEMEENTELIJKE HERINDELING

maandag 06 februari 2006 09:40

Volgens Gedeputeerde Moens zou één Gooistad of Gooiland met 250.000 inwoners de beste oplossing zijn. Maar vanwege de te verwachten tegenstand van de diverse gemeenten zijn andere varianten bespreekbaar. Twee,drie of maximaal vier gemeenten zijn de voorgestelde varianten.

In zijn nieuwjaarstoespraak is de Commissaris er op teruggekomen en vindt dat de ideale gemeente tussen de 30.000 en 80.000 inwoners zou moeten hebben.

De ambtenaren van Huizen hebben nog een paar varianten aan die van de provincie toegevoegd. Geen grote herindeling maar grenscorrecties met Naarden en Blaricum.
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft daar geen boodschap aan en kiest voor de variant van de provincie met twee gemeenten Gooi Noord en Gooi Zuid.

Op 18 januari jl werd er in de commissie algemene bestuurszaken intensief gediscussieerd over de plannen van Gedeputeerde Staten.

Een groot verschil van inzicht bleek over de wenselijkheid van de herindeling. Alle partijen misten de onderbouwing waarom een gemeente als Huizen zou moeten fuseren. Voor de kleinere gemeenten zijn echt wel redenen te bedenken, zij hebben het al moeilijk en zullen het nog moeilijker krijgen om de door het Rijk opgelegde taken uit te kunnen voeren.

Standpunt ChristenUnie Huizen:

De ChristenUnie heeft een heel duidelijk standpunt, Huizen is met z’n 42.000 zeer goed in staat de zaken goed te regelen. De gemeente kan zelfstandig blijven. Worden er in het Gooi toch grenscorrecties gedaan voor logischer grenzen dan kan dat ook met Naarden en Blaricum.

De ChristenUnie heeft op dit moment geen behoefte aan nadere onderzoeken en het steken van veel capaciteit in de herindeling. Tot nu toe is in geen enkel stuk aangegeven wat de meerwaarde van één gemeente Gooistad of vier gemeenten is. Laat de provincie dat eerst maar duidelijk maken.

Breun van Ruiswijk

Reacties op 'GEMEENTELIJKE HERINDELING'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.