ChristenUnie trekt aan de noodrem over spoorbomen in ’t Gooi
De ChristenUnie fracties van Bussum en Hilversum trekken aan de noodrem over de spoorwegovergangen in de regio. Die zijn te vaak dicht en zorgen daardoor voor onveilige situaties en vormen barrières midden in Bussum, Hilversum en Naarden.
Er moet een goede, structurele oplossing voor komen. Het weghalen van inhaalsporen bij Naarden-Bussum, zoals ProRail binnenkort zal voorstellen geeft slechts een kleine verbetering op de korte termijn, maar staat een langetermijn oplossing in de weg. Het zorgt bovendien voor vertraagde treinen, aldus ChristenUnie. De echte oorzaak van dichte spoorbomen moet onderzocht en aangepakt worden.
De spoorwegovergangen in Hilversum, Bussum en Naarden horen tot de gevaarlijkste van Nederland. Niet alleen vanwege de spoorwegovergangen zelf maar ook vanwege de gevaarlijke kruisingen rondom de overwegen. Denk bijvoorbeeld aan de overgang bij de Generaal de la Reijlaan in Bussum, of de Kleine Spoorbomen in Hilversum (Hoge Larenseweg). De spoorbomen zijn bovendien vaak en lang dicht en vormen zo een flinke barrière om van de ene kant van het spoor naar de andere kant van het spoor te komen met verkeersopstoppingen tot gevolg.
In de toekomst zal het aantal treinen op de Gooilijn (de spoorlijn van ’t Gooi naar Amsterdam) alleen maar toenemen. Een goede zaak voor de bereikbaarheid van de regio maar de spoorbomen zullen nog vaker dicht gaan. De ChristenUnie fracties van Bussum en Hilversum vinden dat hier een structurele oplossing voor gevonden moet worden die niet ten koste mag gaan van de bereikbaarheid van ‘t Gooi per trein.
Een belangrijke oorzaak van het probleem is volgens ChristenUnie de vertrekprocedure op de stations. De spoorbomen gaan al dicht terwijl de trein nog lang niet vertrekt. Dit probleem wordt niet goed onderzocht. Wel zal Prorail gaan voorstellen om de inhaalsporen in Bussum weg te halen. Dat scheelt een paar seconden bij de overwegen. Bij vertragingen van de sprinter zit de Intercity van en naar Amsterdam echter ‘gevangen’ achter de sprinter. Vertraging dus voor de Intercity’s. Doordat bovendien het aantal perrons is Naarden-Bussum afneemt is er een kans dat dan de dienstregeling zo aangepast wordt dat meer treinen station Naarden-Bussum gaan overslaan. Dit is slecht voor de bereikbaarheid van de regio.
De ChristenUnie wil daarom dat alles in het werk gesteld wordt om het probleem met de overwegen op te lossen en dat de regio niet zoet gehouden wordt met halfbakken oplossingen zoals het weghalen van inhaalsporen. Tweede kamerlid Carla Dik-Faber heeft op 18 juli al kritische vragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld over dit onderwerp. De antwoorden daarop zijn weinig bevredigend. De staatssecretaris gaat niet in op het voorstel om de oorzaak van lange sluitingstijden te onderzoeken.
De ChristenUnie fracties in Hilversum en Bussum hebben daarom in de de raadsvergaderingen een motie over dit onderwerp ingediend, die in beide gemeenten zijn aangenomen. Beide colleges zullen de staatssecretaris een brief sturen met het verzoek om een goed onderzoek te doen naar de oorzaak van de dichte overwegen en voorlopig geen inhaalsporen bij Bussum weg te halen. Ook zullen de Gooise gemeenten gezamenlijke een regionale visie maken op de spoorlijn zodat de regio op korte termijn een eenduidig geluid richting ministerie en Prorail kan laten horen.
Archief > 2013 > november
- 19-11-2013 19-11-2013 09:00 - Wessel Doorn lijsttrekker ChristenUnie Huizen
- 19-11-2013 19-11-2013 08:00 - Kandidatenlijst ChristenUnie Huizen
- 11-11-2013 11-11-2013 16:47 - ChristenUnie trekt aan de noodrem over spoorbomen in ’t Gooi
- 01-11-2013 01-11-2013 16:53 - ChristenUnie en PvdA zetten vraagtekens bij sluiting Emmaschool Breeduit
Reacties op 'ChristenUnie trekt aan de noodrem over spoorbomen in ’t Gooi'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.