Bespreking begroting raadsvergadering 1 november

Vlag Huizen.pngmaandag 05 november 2018 22:00

Het was een lange avond over de begroting van Huizen. Dat klinkt als weinig interessant, maar wij vonden het de moeite waard! Want we hebben duidelijk kunnen maken wat we belangrijk vinden voor Huizen, vragen gesteld - en toezeggingen gekregen.

Dit hebben we bereikt:

1. Niet alleen de entree van zwembad de Sijsjesberg, ook de kleedruimtes voldoen niet meer aan de eisen van de tijd vinden wij. De wethouder zei als volgt: “U kunt er zeker van zijn dat deze ruimtes worden meegenomen in de aanpassing.”

2. Er wordt nadrukkelijk gekeken naar de entree van het Oude Dorp bij de Oude Kerk, zodat we straks niet tegen een blinde (supermarkt)muur kijken als je vanaf daar het dorp binnen komt.

3. Fietsparkeerprobleem in het Oude Dorp: is een van de dingen die meegenomen gaat worden in het onderhoud.

4. Mogelijkheden voor extra hotelcapaciteit zal één van de onderdelen van de kustvisie zijn.

5. Vergroenen van de gemeentelijke belastingen - hier hadden we specifiek om gevraagd samen met GroenLinks en Dorpsbelangen Huizen: dat is wettelijk nu nog niet mogelijk, maar de wethouder heeft toegezegd zodra dit mogelijk is en waarschijnlijk bij de voorjaarsnota met een overzicht of voorstel van de mogelijkheden te komen.

6. We vroegen de wethouder om ook niet-gebruikers (mogelijke toekomstige gebruikers) van zorg en hulp te vragen of zij hun weg kunnen vinden op de site van de gemeente. Dat vond de wethouder een goede suggestie.

7. De kinderburgemeester zit in het eerste pact burgerparticipatie, zo zei de wethouder. Dit idee hadden wij van het voorjaar ingebracht samen met GroenLinks.

8. Wij dienden met alle andere partijen in de raad de motie ‘inzet vrijwilligers als begeleiders bij leer-/werktrajecten’ in. Een motie die unaniem is aangenomen. We dragen daarmee het college op met de Vrijwilligerscentrale te overleggen over de mogelijkheden om gepensioneerden in te zetten bij het begeleiden van jongeren in leer-/werktrajecten en ons als raad nog dit jaar over de mogelijkheden te informeren.

We sloten onze bijdrage af door het college Gods zegen toe te wensen bij de uitvoering van de begrotingsplannen.