Verslag algemene ledenvergadering 2 maart 2019

ledenvergadering 2 maart 2019.PNGvrijdag 19 april 2019 11:02

Jongstleden 2 maart waren we voor de ledenvergadering, die we een beleving wilden laten zijn, bij de Infoschuur van het Goois natuurreservaat (GNR) aan de Naarderweg in Hilversum. We waren blij met de goede opkomst.

We kregen allereerst een inleiding van de directeur-rentmeester Karin Kos, die sinds januari 2019 het stokje heeft overgedragen gekregen van Karen Heerschop.

Het GNR heeft de opdracht om de rijke Gooise natuur “ten eeuwige dage” te beschermen, zodat mensen ervan kunnen blijven genieten. Karin startte met de oproep: Koester ons groene huis.

De belangrijkste beheersdoelen zijn:

• Behoud en bevordering van de biodiversiteit
  • Behoud en ontwikkeling van het karakteristieke Gooise landschap
  • Behoud van erfgoed, cultuurhistorie en aardkundige waarden
  • behoud en versterking van het illusielandschap.

De grootste thema’s voor nu en later:

1; De toenemende verstedelijking

2; Recreatie en toerisme - toenemende recreatiedruk en grote diversiteit in gewenste activiteiten

3; Verbinden en ontsnipperen met o.a. de realisatie van natuurverbindingen en faunapassages.

4; GNR als onderdeel van het Natuur Netwerk Nederland (NNN)

5; GNR als onderdeel van het Metropolitane Landschap in de Metropoolregio Amsterdam (MRA)

6; GNR als onderdeel van het toekomstig Geopark Gooi en Vechtstreek

7; GNR als onderdeel van het Nationaal Park Heuvelrug

Na deze inleiding gingen we met Jaap Vlaanderen, de vrijwilligerscoordinator van het GNR,  naar buiten. De Infoschuur ligt midden in een prachtig natuurgebied. We liepen over een slingerend vlinderpad, door de zanderij naar de 800 meter lange natuurbrug, die in 2006 werd geopend door destijds koningin Beatrix. Deze natuurbrug herstelde de verbroken verbinding tussen de Heuvelrug en de natuurgebieden in het westen van het Gooi.

We genoten van de verhalen en de natuur!

Bij terugkomst startte de ledenvergadering, waarbij de jaarrekening van 2018 en de begroting van 2019 werden goedgekeurd. De ledenvergadering stemde in met het aantreden van mij als voorzitter van CU-Gooi Noord. Marijke Terlouw werd hartelijk bedankt voor haar werk als voorzitter.

Het was inmiddels tijd voor het Syrisch buffet. Dit hadden we besteld bij de Jude Foundation. Karin Rienstra van de Jude Foundation vertelde samen met Safaa Atallah, hoe het idee voor een catering met Syrische buffetten ontstond.  De spreuk “Every life you have touched!” is een grote drijfveer. De Jude Foundation wil bruggen bouwen tussen mensen en culturen. Vele Syrische vluchtelingen bereikten in 2015 ook Huizen. Via de Jude Foundation, waarvanuit Syrische vrouwen lunchen en buffetten verzorgen met echt heerlijk Syrisch eten, vindt de verbinding met de samenleving plaats. Syrische vrouwen komen zo bij allerlei mensen thuis om het buffet te verzorgen. In 2018 heeft de Jude Foundation in Huizen de ondernemersprijs gewonnen. Het programma van de Jude Foundation wordt ondersteund door het Oranjefonds. De naam Jude, betekent vrijgevigheid!

Met een mooi voorjaarsplantje in de hand ging een ieder van ons weer huiswaarts.

Reacties op 'Verslag algemene ledenvergadering 2 maart 2019'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.