Hoezo ... verdiepte ligging spoor in Bussum - Naarden?
Is de verdiepte ligging van het spoor in Bussum - Naarden inmiddels niet een prestige project geworden? De meerderheid in de gemeenteraad van Gooise Meren geeft namelijk geen prioriteit aan maatregelen om de verkeersveiligheid en doorstroom op de spoorwegovergang en aanliggende kruising met de Generaal de la Reijlaan, Vlietlaan en Stationsweg verder te verbeteren. De kans om voor minstens de komende 15 jaar af te rekenen met de huidige, als onveilig ervaren spoorwegovergang en aanliggende kruising is weggestemd.
Door ProRail wordt in 2019 het project Gooise Meren uitgevoerd en vanuit de gemeente staat de vervanging van de riolering en herinrichting van de Vlietlaan op het programma. Deze combinatie van projecten is door de gemeente aangegrepen om inspraak avonden te organiseren met inwoners en belanghebbenden in relatie tot de wegen en kruispunten die aansluiten op de spoorwegovergangen die aangepast gaan worden. Het saneren van de bestaande 6, 5 of 3 naar 2 sporen leidt tot aanmerkelijk kortere spoorwegovergangen. Maar … is dat voldoende om de verkeersveiligheid en doorstroom bij de Generaal de la Reijlaan te borgen voor minsten de komende 15 jaar.
In het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum was door het college, als voorstel naar de gemeenteraad, gekozen voor éénrichtingsverkeer op de Vlietlaan vanaf de Nieuwe Englaan naar de kruising met de Generaal de la Reijlaan. Het resultaat van het voorstel betekende een meer overzichtelijke kruising, meer ruimte voor fietsers en voetgangers op de kruising en … de doorstroom op de kruising en daarmee op de overweg te verbeteren door het niet meer af kunnen slaan / oversteken de Vlietlaan in. Met andere woorden voor alle verkeersdeelnemers een belangrijke verbetering van de verkeersveiligheid op en om de kruising.
Tegen het advies van de wethouder en het college in is er een motie ingediend en aangenomen om tweerichtingsverkeer te blijven garanderen op de Vlietlaan en een alternatieve veilige inrichting van de kruising voor te laten stellen door het college. Het enige overblijvende alternatief om de veiligheid en doorstroom, vergelijkbaar met het collegevoorstel, te borgen is éénrichtingsverkeer op de overweg. Vanuit de Generaal de la Reijlaan richting de Nieuwe ’s Gravenlandseweg. De impact hiervan op verschillende verkeersstromen is vele malen groter en door meer inwoners en ondernemers ongewenst, dan het weggestemde collegevoorstel. Wat ChristenUnie Gooise Meren betreft wordt het originele raadsvoorstel opnieuw ingediend of gesteld dat de betreffende motie niet uitvoerbaar is.
Is door het wegstemmen van het collegevoorstel het project verdiepte ligging van het spoor immers niet een prestige project geworden?! Bevordering van veiligheid en doorstroom bij de spoorwegovergangen in Naarden – Bussum heeft voor minstens de komende 15 jaar blijkbaar geen prioriteit. Het is zelfs de vraag of er voor de planning tot 2040 budget wordt vrijgemaakt door het Rijk, Provincie en de regio in het MIRT programma (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Mag je aannemen dat het Ministerie van I & M en ProRail die conclusie van prestige project al hadden getrokken door het niet opnemen als toekomstig project in het MIRT programma dat nu tot 2030 loopt? Voor nu is, door het Ministerie van I & M, het voorstel van ProRail gekozen om te volstaan met de sanering van de sporen bij station Naarden – Bussum en moderniseren van de beveiligingsinstallaties.
Qua verkeersopstoppingen in Bussum en Naarden worden de belangrijkste problemen niet veroorzaakt door de spoorwegovergangen, maar door kruisingen en rotondes, die op bepaalde (spits) momenten van de dag het aanbod aan verkeer niet aankunnen.
ChristenUnie Gooise Meren geeft prioriteit aan het aandacht geven aan, en waar mogelijk een oplossing bieden bij, deze knooppunten. De kruising van de Generaal de la Reijlaan, Vlietlaan en Stationsweg was wel een kandidaat. voor verbetering van de doorstroom van het verkeer, maar dat voorstel voor verbetering is zoals gezegd weggestemd door de meerderheid van de gemeenteraad.
Onder het oplossingen bieden vallen ook alternatieve routes voor wijk gebonden verkeer, zoals die bijvoorbeeld mogelijk worden door het open houden van de spoorwegovergang bij de Comeniuslaan – Zwarteweg voor al het verkeer. Met voor Bussumse spoorwegovergangen meer ‘normale’ openings- en dichtligtijden een goed alternatief voor het wijk gebonden verkeer.
Archief > 2018 > januari
- 30-01-2018 30-01-2018 21:31 - Hoezo ... verdiepte ligging spoor in Bussum - Naarden?
- 29-01-2018 29-01-2018 10:09 - Kruispunt Koningin Wilhelminalaan - Rijksweg schreeuwt om aandacht
- 21-01-2018 21-01-2018 22:42 - Gun jongeren ruimte ,,,
- 06-01-2018 06-01-2018 14:25 - Dagmar Doorn jongste kandidaat raadslid in Nederland bij Radio 6FM
Reacties op 'Hoezo ... verdiepte ligging spoor in Bussum - Naarden?'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.