Bijdrage kadernota ChristenUnie Gooise Meren: Roepende in de woestijn …

Roel Kamphuiszaterdag 10 juli 2021 17:56

Het debat over de Perspectiefnota 2022-2025 is net achter de rug. Een Perspectiefnota waar we als ChristenUnie tegen hebben gestemd. Een structureel tekort van 4 miljoen per jaar, wordt geprobeerd met allerlei sprokkelbezuinigingen te dichten. Daar kunnen we niet mee instemmen.

Als je een boomstam nodig hebt voor b.v. het maken van een kano, kun je die kano niet van sprokkelhout maken. Mocht je die al waterdicht krijgen, dan houdt dat niet lang.
Terug naar de Perspectiefnota: naast de voorgenomen sprokkelbezuinigingen blijft er dan ook een gat van 2 miljoen per jaar over.

Het tekort van 4 miljoen in de begroting is ontstaan door een korting op de uitkering uit het Gemeentefonds. (Een bijdrage vanuit het Rijk voor de gemeentefinanciën)
Een korting van wel 10,2 miljoen, ongeveer 2 miljoen meer dan waar de opbrengst van de OZB op dit moment op is vastgezet.

Vandaar dat de ChristenUnie fractie de motie “Korting op uitkering uit Gemeentefonds dekken zoals bedoeld” heeft ingediend. De bedoeling van het Rijk is dat je de korting met een hogere OZB opbrengst dekt. De korting is namelijk gebaseerd op de relatief hoge totale WOZ waarde in de gemeente Gooise Meren en volgens het Rijk daarmee te behalen OZB opbrengst. Ten opzichte van andere gemeenten in Nederland heeft Gooise Meren een relatief laag OZB tarief (% van de WOZ waarde).
(M21-124 Motie ChristenUnie - Korting op uitkering uit Gemeentefonds dekken zoals bedoeld in de agenda van de raadsvergadering van 7 juli.)

Wellicht heb je in BussumsNieuws, NaarderNieuws, MuiderNieuws of de Gooi & Eemlander gelezen dat ChristenUnie Gooise Meren fractie heeft opgeroepen om de opbrengst uit de Onroerend Zaak Belasting (OZB) te verhogen. Zeker geen populaire oproep om die verhoging zo vlak voor de verkiezingen in maart 2022 in te gaan voeren. Voor een aantal collega raadsleden van andere partijen de reden om struisvogelpolitiek te gaan voeren. De niet onderbouwde oneliners vliegen je om de oren. Een aantal andere collega raadsleden onderkennen wel dat op termijn de OZB opbrengst verhoogd moet worden, maar niet zo vlak na het coronajaar.

Wat Roel Kamphuis (Fractievoorzitter) betreft durven of willen de andere partijen, behalve de PvdA, de impopulaire maatregel niet te nemen, niet nu in ieder geval. Struisvogelpolitiek. Als fractievoorzitter voelde hij zich als een roepende in de woestijn. Voor een begroting in balans moeten er structurele maatregelen genomen worden. En daarbij jaarlijks beoordelen of de totale OZB opbrengst opnieuw verlaagd kan worden.
De maatregel zou in dit geval uitkomen op een verhoging van ongeveer 6 euro per maand voor een appartement en tot 60 euro per maand voor een villa van 2 miljoen. De OZB is er ook op gericht om de sterkte schouders de zwaarste lasten te laten dragen. Om zo met elkaar het voorzieningen niveau, het Welzijn van onze inwoners en de investeringen in het vroegtijdig ondersteunen van inwoners, op peil te houden.

Dat is namelijk waar het ChristenUnie Gooise Meren om gaat: het welzijn van onze inwoners.

raadslid Roel Kamphuis

Reacties op 'Bijdrage kadernota ChristenUnie Gooise Meren: Roepende in de woestijn …'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.